[ Webhosting profitux.cz ]
Galactic Battlegrounds

gb
Originální název: Galactic Battlegrounds
Žánr: RTS
Rok vydání:2001
Hardware požadavky:
Minimální:
CPU 233 MHz, Windows 95/98 s 32 MB RAM, Windows 2000/XP s 96 MB RAM, 2 MB grafická karta, zvuková karta kompatibilní s Direkt, CD-ROM
Výrobce: LucasArts


Age of Empires: Star Wars?
Když jsem si Star Wars: Galactic Battlegrounds (dále jen GB) instaloval na svůj počítač, věděl jsem jen to, že to je strategie z prostředí Star Wars a velmi podobná Age of Empires II (dále jen AoE II). Jaký byl můj údiv, když jsem poprvé uviděl menu a říkal si, že mi to něco krajně připomíná. Rozvržení menu a vůbec celé menu, jako by vypadlo z AoE II, když si na pozadí menu promítnete středověké město, vypudíte z mysli E-11, Stormtrooperskou helmu a podobně, jako bych se díval na menu AoE II. Myslím si své a spustím si tréninkovou misi. A ejhle, mám vést Chewbaccu po cestě vyznačenými vlajkami a na konci zničit nějaký budovy, tedy úplně to samé co v první výcvikové misi AoE II. Dívám se na obrazovku a přemýšlím, zda-li to v LucasArts měli zapotřebí. Opouštím misi a dávám standardní skirmisch a dívám se po výběru ras. Oproti AoE II je zde jen šest ras, což se někomu zmlsanému více než dvojnásobným počtem civilizací v AoE II přijde zoufale málo, ale na druhou stranu má každá rasa vskutku jedinečnou architekturu a odlišíte je od sebe už na první pohled. Dívám se na technologický strom (obdobný jako v AoE II) a ač je to sice jen klon, není zas tak špatným klonem. Spíše jen klonem, co umí to samé co jeho předloha a jednu, či dvě věci navíc.

Samotná hra
Vzhled herní obrazovky se nedočkal žádných větších změn, pokud nepočítám změnu názvu většiny surovin (gold=nova, wood=carbon, stone=ore, food=food). Tedy trošku jiná minimapa a trošku jiný design, jinak AoE II v bleděmodrém. Herní princip je taktéž stejný, začínáte se Scoutem a několika „vesničany“ a dosti omezenými možnostmi výstavby. I začnete těžit, stavět, vyrábět, prozkoumávat mapu, vyvíjet technologii, přecházet do jiných období a válčit s jasným úmyslem porazit svého protivníka.
Super, řekl jsem si, a začal stavět jak jsem byl zvyklý, jenže ouha, paření GB má pár menších zádrhelů a největším z nich je nutnost stavby „Power Core“. Přece jen jsme v jiné době, než ve středověku, který panuje za AoE II a budovy až na pár výjimek potřebují elektrickou štávu, kterou jim dodá pouze „Power Core“, který má celkem omezený rádius, ve kterém zásobuje budovy. Naštěstí není potřeba mít celou budovu v jeho rádius a je zcela jedno kolik budov budete napájet. A jak jsem nakousl výše, jediné budovy které „Power Core“ nepotřebují jsou obranné věžičky, pevnost a velící centrum. Ostatní budovy jej potřebují, jinak pracuji s 25% procentní efektivitou, kromě „Shield Generator“, který pak nepracuje vůbec.
„Shield generator“ je taktéž zajímavý, i když funguje zcela jinak než v Star Wars: Empire at War. Štít zde totiž nepohlcuje všechny střely, ale každé jednotce či budově v dosahu pomalinku (cca 500 za minutu) doplňuje štíty až na velikost jejich života. Tedy každá jednotka či budova, která bude v dosahu štítů dost dlouho, bude mít dvakrát více životů a podrží si je, dokud bude v dosahu, nebude zničen generátor štítů, nebo nebudou zničeny všechny „Power core“ generátoru štítů
Další odchylkou jsou takzvané stavy budov, či jednotek zobrazované v liště nad názvem jednotky. Jsou tam čtyři ikonky, které svícením signalizují že je daný subjekt napájen, zaštítěn, dokáže odhalit neviditelné jednotky a nebo je neviditelná jednotka.
Pařani AoE II si zcela jistě vzpomenou na budovu Temple a Monka, se kterým se dalo užít hodně srandy. Jeho úlohu léčitele zde supluje „Medik“, který se vyrábí v „Command Center“ a až na Obchodní federaci jej mají všechny rasy. Ale nebojte, o Teple jsme nepřišli, jen si říká „Jedi/Sith Temple“ a jeho jednotky umí to samé co „Monk“ vyjma léčení a jsou sakra dobří v boji. A stejně tak o relikvie jsme tak úplně nepřišli, jejich úlohu plní „Holocron“, jenž generují Novu a pokud budete mít v chrámech všechny, za 400 dní skončí hra vaším vítězstvím.
Letecké jednotky jsou další změnou, i když na letectvo jsou moc pomalé. Navíc jde jen o další pozemní jednotku (jak jinak si vysvětlit, že při „letu“ do kopce jsou pomalejší), která se tváří že lítá. Celkově vzato jsou vzdušné jednotky dosti silné, protože až na pár výjimek, jako jeden typ pěchoty, jeden typ lodě, jeden typ „dělostřelectva“ a proti leteckých věží a pevností na ně nic nemůže. Jinak jsou letecké jednotky křehké a možnost doplnění o štítů tomu moc nepomáhá. Naštěstí pro letectvo je pozemní protiletadlová palba na pohyblivý cíl hodně nepřesná. Na výběr je několik druhů leteckých jednotek. Stíhačka a její další vývojová stádia, která je vhodná proti jiným leteckým jednotkám a pozemním jednotkám, které na ni nemůžou pálit. Bombardér, který může útočit jen na pozemní cíle, kterým však působí značné škody. A nakonec letecký transport, který přepraví pár jednotek takřka kamkoliv.
A nepřišli jsme ani o hrad, zde nazývaný „Fortress“, která produkuje unikátní jednotky, „BFG dělo“, což je obdoba rozkládacího katapultu z AoE II a navíc „Bounty Hunter“, což je jednotka silná proti Jediům/Sithům. Navíc je to jediná pozemní budova, která dokáže útočit na pozemní, stejně jako vzdušné cíle.
A další změnou je rozdělení budov dle funkce, v AoE II má vesničan stavět civilní nebo vojenské budovy, či opravovat. A v BG může „vesničan“ stavět civilní budovy, vojenské výrobní budovy, obranné budovy a nebo opravovat. Je to sice malá změna, ale u mě tím BG získal velký plus.
Bohužel pro skalní fanoušky Star Wars zřejmě nebylo možné upravit zdrojový kód tak, aby každá rasa mohla mít jinak pojmenované jednotky (vyjma unikátních) a tak Impérium nemá AT-PT, AT-ST, AT-AT ale Strike Mech, Mech Destroyer a Assault Mech. Totéž platí pro všechny jednotky ze všech budov.
Jinak co se týče ekonomie je to AoE II, kdy stavíte farmy a doly a těžíte a těžíte a těžíte, dokud nevytěžíte nebo vám těžitele něco nesežere nebo nepostřílí. Výzkum je to samé co v AoE II, kdy místo Blacksmithing máte War Centrum, a místo University Research Center, plus možnost výzkumu v samotných budovách jako jsou doly, kasárna, obchod a tak podobně. A jelikož BG vyšlo později než datadisk AoE II, mají farmy v BG taktéž možnost obnovování farmy dopředu. A postup do dalšího období je to samé co v AoE II, nashromáždit dostatečný počet surovin, postavit pár budov z dané doby a můžeme postoupit do dalšího období.

Rasy
Jak jsem již psal výše, BG má jen šest ras s unikátní architekturou, unikátními jednotkami, unikátními technologiemi a unikátními bonusy a nyní nastal čas si rasy přiblížit trošku blíže. Rasy jsou následující: Impérium, Rebelové, Gungani, Naboo, Wookie a Obchodní federace. A vzhledem k tomu, že BG přišlo na svět spolu s Epizodou I. Je jasné, proč zrovna takový výběr, Gungani, Naboo a Obchodní federace jsou zcela jasní. Stejně tak Impérium a Rebelové, co by to bylo za Star Wars, kdyby se tam neobjevili. Ale proč tam hodili Wookie to vážně netuším.
Gungani jsou prostě Gungani a ač mnozí zatracují jen samotného Jar-Jara Binkse, naprosto blbého zplozence kanonických pekel, po hraní za tuto rasu se naučí zatracovat všechny Gungany. Gunganská architektura je navíc výstřední až hnusná a pro někoho může být i nechutná. Navíc jejich pozemní věže můžou někomu připomínat pohlavní úd. Jejich unikátní jednotkou je Faamba, taková ta čtyřnohá kreatura s přenosným štítovým generátorem. Tedy nestřílí, ale dokáže zdvojnásobit počet životů chráněných jednotek. Jejich zajímavou unikátní technologií je „Far See In Binoculars“, která zvyšuje dohled a dostřel většině pěšáků o dva a „Gungan Creature Armor“, který přidává životy Mech. Civilizačními bonusy jsou: regenerace budov, stavba domů pod vodou, a bonus 10% k těžbě rudy ve 3. době. Jejich nevýhodou jsou letadla, která jsou dražší a déle se staví.
Naboo, další rasa z Ep. I. a přídavkem k tomu ze stejné planety jako Gungani je rasa se slabými pozemními jednotkami, což ji dosti oslabuje v prvních dobách. Ve vyšších obdobích přichází na řadu Naboo jejich rychlejší letadla a mírná odolnost vůči mech. Jejich unikátní technologie jim zrychluje letadla a zlevňuje pěchotu. A jejich civilizační bonusy jim zvyšují těžbu Novy a zisk novy z holocronů. Unikátní jednotkou Naboo je Royal Crusader, který může být později vybaven i štíty. Naboo jsou jedna z ras, která nemá žádné postihy.
Obchodní federace je třetí rasa, jenž se objevila v Ep. I. Tato rasa má výhody ke stavbě mechů, které přijdou na řadu později ale to z nich neděla útočnou civilizaci, stejně jako nedostatek levných vojáků. Obchodní federace je spíše obranná, což umocňuje jejich bonus +3 do dostřelu protiletadlových zbraní jejich pevností. Jejich unikátní jednotkou je Droideka, zde nazývaná, Trade Federation Destroyer Droid, jehož elitní verze má štíty. Obchodní federace má unikátní technologie k levnějším budovám a rychlejší těžbě Ore a jejich bonusem je, že nepotřebují domy. Mají však postih k těžbě Karbonu a k ceně a době výroby letadel.
Rebelové jsou rasou s dobrou pěchotou a letectvem. Jejich unikátní technologie přidává jejich vojákům 20 životů a nemají žádné postihy. Jejich unikátní jednotkou je T-47 jako Rebel Alliance Speeder, se kterým to celkem vyhráli. Ono moc jednotek pálících po letectvu není a i když není lepší než obyčejné letectvo, má bonusy k útokům proti mechům.
Galaktické Impérium jsou rasou s dobrou pěchotou a těžkou pěchotou a unikátním vylepšením pro mech, kdy jejich AT-AT bude moc po vyzkoumání této technologie útočit po leteckých jednotkách. Jejich civilizační bonusy jsou levnější výzkum u mechů a levnější letadla. A jejich postih je, že mají dražší letadla co se déle staví. Unikátní jednotkou je Dark Trooper, účinný proti pěchotě a přitom odhalující neviditelné jednotky a Probe Droid, celkem dobrý průzkumník.
Wookie jsou poslední rasou, co je zde k hraní, jejichž architektura mi moc nesedla. Jsou další rasou, jenž nemá žádný postih a mají dobrou pěchotu a letecké jednotky. Jejich unikátní jednotkou je Berseker, Wookie vyzbrojený dvěma ryykskými čepelemi, co rozsekají skoro vše, zvláště ve spojení s jejich unikátní technologií „Self Regeneration“, která jim a vojákům obnovuje život. Jejich dalšími unikátními technologiemi jsou levnější technologie a levnější budovy. Civilizační bonus mají jediný a to rychlejší těžba Carbonu.

Zhodnocení
BG je hra, která až na pár, opravdu pár úprav nepřináší oproti AoE II nic nového. A recenzent se ptá sám sebe, co má vlastně hodnotit? AoE II je sama o sobě dobrá hra a její Star Wars klon si nevede o nic hůře, ale když si člověk uvědomí že hraje hru, kterou přesně vystihuje výrobní postup CTRL+C a CTRL+V a když si odmyslí všechna AT-AT, Jedie, Y-wingy, Droideky a podobně, bude mít před sebou AoE II. Kdyby bylo BG rozšíření AoE II, dostaly by ode mě 10/10, takhle to je jen na 7/10.

by Mandalorian


© Stopa & Potan 2008-2016, všechna práva vyhrazena.
©Star Wars je majetkem ©Disney
Obsah webu je zakázáno kopírovat bez souhlasu autora
Stránka je optimalizována pro prohlížeče Mozilla Firefox a Opera.